Τρίτη 10 Μαρτίου 2015

Η αξιοποίηση του διαδικτύου στο σχολείο


Θεματική
  • Δυνατότητες - Οφέλη του διαδικτύου
  • Επικινδυνότητα
  • Προτάσεις


Γλώσσα
  • Άρθρο: γνωρίσματα, είδη
  • Συλλογισμός
  • Μορφές και μέσα πειθούς
  • Ανάπτυξη παραγράφου
  • Ειδικό λεξιλόγιο


Ψηφιακός γραμματισμός
  • Drive (κείμενο, παρουσιάσεις, φόρμα)
  • Πολυγραμματισμός, υπερμεσικότητα

Ομάδες 4 x 4-5 άτομα
1η Ομάδα:
2η Ομάδα:
3η Ομάδα:
4η Ομάδα:


Φύλλα Εργασίας ως προς τη θεματική



1η Ομάδα: Διαδίκτυο και Γνώση

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
  • Ποιες είναι οι δυνατότητες/οφέλη του διαδικτύου στην απόκτηση πληροφοριών-γνώσεων;
  • Αντιστοίχως, ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν κατά την αναζήτηση των πληροφοριών και τη διαμόρφωση της γνώμης/γνώσης μας;
  • Τι προτείνετε για την υπέρβαση των εμποδίων και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του διαδικτύου στον γνωστικό τομέα;

ΟΔΗΓΙΕΣ
  1. Η ομάδα σας καλείται να εργαστεί συλλογικά και αφενός να απαντήσετε γραπτά στα παραπάνω ερωτήματα (1-2η δ.ώ.), αφετέρου να παρουσιάσετε προφορικά για 2-3΄ τα πορίσματά σας (την 3η δ.ώ.).
  2. Είναι σημαντικό αρχικά να συζητήσετε και διασαφηνίσετε τα ζητούμενα και στη συνέχεια να προχωρήσετε στην οργάνωση της εργασίας σας.
  3. Τις γραπτές σημειώσεις σας θα τις καταγράφετε στον κειμενογράφο του Drive, ενώ για την προφορική παρουσίαση μπορείτε να αξιοποιήσετε το λογισμικό παρουσίασης του Drive (μέχρι 5 διαφάνειες, όπου η 1η θα περιέχει τον τίτλο και τα μέλη της ομάδας σας).
  4. Τα παραδοτέα προϊόντα (κείμενο και παρουσίαση) οφείλουν να έχουν εκφραστική αρτιότητα και να είναι, κατά το δυνατόν, πολυτροπικά και υπερμεσικά.
  5. Για την εργασία σας θα αυτό-/ετεροαξιολογηθείτε.  
  6. Μπορείτε να απαντήσετε στα ερωτήματα α) μετά από διάλογο μεταξύ σας, β) την ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο, αλλά γ) για πληρέστερες απαντήσεις καλό είναι να μελετήσετε και τις παρακάτω πηγές:
α) του Η. Γ. Μπεζεβέγκη, «Ψυχολογικές και παιδαγωγικές επισημάνσεις για τη χρήση της πληροφορικής στην εκπαίδευση» (σ. 175-179), προσέχοντας ιδιαίτερα τις παραγράφους 3-8,
β) της Μ. Δεληθανάση, Αρχαίοι φιλόσοφοι σε CD-ROM για μαθητές και φοιτητές (σ. 182),
γ)
  • Αξιοποιήστε οπτικό ή οπτικοακουστικό υλικό που θα βρείτε στο διαδίκτυο. Ενδεικτικά σας δίνονται κάποια σκίτσα:
α)  β)  γ)
 και κάποια σύντομα video:
 

2η Ομάδα: Διαδίκτυο και σχολείο

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
  • Ποιες είναι οι δυνατότητες/οφέλη του διαδικτύου κατά τη διδακτική διαδικασία;
  • Αντιστοίχως, ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν όταν χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο στη διδακτική πράξη;
  • Τι προτείνετε για την υπέρβαση των εμποδίων και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του διαδικτύου κατά τη διδακτική διαδικασία;
  • Ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην νέα πραγματικότητα;

ΟΔΗΓΙΕΣ
  1. Η ομάδα σας καλείται να εργαστεί συλλογικά και αφενός να απαντήσετε γραπτά στα παραπάνω ερωτήματα (1-2η δ.ώ.), αφετέρου να παρουσιάσετε προφορικά για 2-3΄ τα πορίσματά σας (την 3η δ.ώ.).
  2. Είναι σημαντικό αρχικά να συζητήσετε και διασαφηνίσετε τα ζητούμενα και στη συνέχεια να προχωρήσετε στην οργάνωση της εργασίας σας.
  3. Τις γραπτές σημειώσεις σας θα τις καταγράφετε στον κειμενογράφο του Drive, ενώ για την προφορική παρουσίαση μπορείτε να αξιοποιήσετε το λογισμικό παρουσίασης του Drive (μέχρι 5 διαφάνειες, όπου η 1η θα περιέχει τον τίτλο και τα μέλη της ομάδας σας).
  4. Τα παραδοτέα προϊόντα (κείμενο και παρουσίαση) οφείλουν να έχουν εκφραστική αρτιότητα και να είναι, κατά το δυνατόν, πολυτροπικά και υπερμεσικά.
  5. Για την εργασία σας θα αυτό-/ετεροαξιολογηθείτε.  
  6. Μπορείτε να απαντήσετε στα ερωτήματα α) μετά από διάλογο μεταξύ σας, β) την ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο, αλλά γ) για πληρέστερες απαντήσεις καλό είναι να μελετήσετε και τις παρακάτω πηγές:
α) του Η. Γ. Μπεζεβέγκη, «Ψυχολογικές και παιδαγωγικές επισημάνσεις για τη χρήση της πληροφορικής στην εκπαίδευση»  (σ. 175-179),
β) της Μ. Δεληθανάση, «Αρχαίοι φιλόσοφοι σε CD-ROM για μαθητές και φοιτητές» (σ. 182),
γ) των Α.Ράπτη & Α.Ράπτη, «Συνεργατική μάθηση και ηλεκτρονικά εργαλεία» και «Διαθεματικές δραστηριότητες: παιδαγωγικά παιχνίδια και προσομοιώσεις» (σ. 183-184),  
δ) του Κ. Τσουκαλά «Ανισότητες στην πληροφόρηση» (σ.185),
ε) «To Internet  για μια επίσκεψη στα μουσεία»
  • Αξιοποιήστε οπτικό ή οπτικοακουστικό υλικό που θα βρείτε στο διαδίκτυο. Ενδεικτικά σας δίνονται κάποια σκίτσα:
α)  β)  γ)
 και κάποια σύντομα video:





3η Ομάδα: Διαδίκτυο και κοινωνία

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
  • Ποιες είναι οι δυνατότητες/οφέλη του διαδικτύου στην απόκτηση κοινωνικών-πολιτικών δεξιοτήτων;
  • Αντιστοίχως, ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν όταν χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο στην οικονομικοκοινωνική και πολική μας ζωή;
  • Τι προτείνετε για την υπέρβαση των παραπάνω κινδύνων και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του διαδικτύου; Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να τηρούνται;

ΟΔΗΓΙΕΣ
  1. Η ομάδα σας καλείται να εργαστεί συλλογικά και αφενός να απαντήσετε γραπτά στα παραπάνω ερωτήματα (1-2η δ.ώ.), αφετέρου να παρουσιάσετε προφορικά για 2-3΄ τα πορίσματά σας (την 3η δ.ώ.).
  2. Είναι σημαντικό αρχικά να συζητήσετε και διασαφηνίσετε τα ζητούμενα και στη συνέχεια να προχωρήσετε στην οργάνωση της εργασίας σας.
  3. Τις γραπτές σημειώσεις σας θα τις καταγράφετε στον κειμενογράφο του Drive, ενώ για την προφορική παρουσίαση μπορείτε να αξιοποιήσετε το λογισμικό παρουσίασης του Drive (μέχρι 5 διαφάνειες, όπου η 1η θα περιέχει τον τίτλο και τα μέλη της ομάδας σας).
  4. Τα παραδοτέα προϊόντα (κείμενο και παρουσίαση) οφείλουν να έχουν εκφραστική αρτιότητα και να είναι, κατά το δυνατόν, πολυτροπικά και υπερμεσικά.
  5. Για την εργασία σας θα αυτό-/ετεροαξιολογηθείτε.  
  6. Μπορείτε να απαντήσετε στα ερωτήματα α) μετά από διάλογο μεταξύ σας, β) την ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο, αλλά γ) για πληρέστερες απαντήσεις καλό είναι να μελετήσετε και τις παρακάτω πηγές:
α) της Μ. Δεληθανάση, Αρχαίοι φιλόσοφοι σε CD-ROM για μαθητές και φοιτητές (σ. 182),
β) των Α.Ράπτη & Α.Ράπτη, «Συνεργατική μάθηση και ηλεκτρονικά εργαλεία» (σ. 183-184),  
γ) του Κ. Τσουκαλά «Ανισότητες στην πληροφόρηση» (σ.185),
δ) του Α. Καρακούση «”Πειρατεία μέσω του Internet”» (σ. 186),
ε) του Γ.Κουμάντου «Κινδυνεύει η πνευματική ιδιοκτησία» (σ.186-187),
στ) «Στο Internet φυτρώνουν και "άνθη του κακού" ...» (σ.187),
ζ) του Γ. Ι. Δουκίδη «Ηλεκτρονικό εμπόριο» (σ. 190),
η) του Π. Γεωργιάδη «Το Internet στο Δημόσιο. Ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα περνάει και από το Διαδίκτυο» (σ. 191)

  • Αξιοποιήστε οπτικό ή οπτικοακουστικό υλικό που θα βρείτε στο διαδίκτυο.
Ενδεικτικά σας δίνονται κάποια σκίτσα:
α)  β) γ) δ)

 και κάποια σύντομα video:

4η Ομάδα: Διαδίκτυο και Ψυχαγωγία

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
  • Ποιες οι δυνατότητες/οφέλη του διαδικτύου στην ψυχαγωγία μας;
  • Αντιστοίχως, ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν όταν βασίζουμε την ψυχαγωγία μας στο διαδίκτυο;
  • Τι προτείνετε για την υπέρβαση των εμποδίων και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του διαδικτύου για την ψυχαγωγία μας;

ΟΔΗΓΙΕΣ
  1. Η ομάδα σας καλείται να εργαστεί συλλογικά και αφενός να απαντήσετε γραπτά στα παραπάνω ερωτήματα (1-2η δ.ώ.), αφετέρου να παρουσιάσετε προφορικά για 2-3΄ τα πορίσματά σας (την 3η δ.ώ.).
  2. Είναι σημαντικό αρχικά να συζητήσετε και διασαφηνίσετε τα ζητούμενα και στη συνέχεια να προχωρήσετε στην οργάνωση της εργασίας σας.
  3. Τις γραπτές σημειώσεις σας θα τις καταγράφετε στον κειμενογράφο του Drive, ενώ για την προφορική παρουσίαση μπορείτε να αξιοποιήσετε το λογισμικό παρουσίασης του Drive (μέχρι 5 διαφάνειες, όπου η 1η θα περιέχει τον τίτλο και τα μέλη της ομάδας σας).
  4. Τα παραδοτέα προϊόντα (κείμενο και παρουσίαση) οφείλουν να έχουν εκφραστική αρτιότητα και να είναι, κατά το δυνατόν, πολυτροπικά και υπερμεσικά.
  5. Για την εργασία σας θα αυτό-/ετεροαξιολογηθείτε.  
  6. Μπορείτε να απαντήσετε στα ερωτήματα α) μετά από διάλογο μεταξύ σας, β) την ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο, αλλά γ) για πληρέστερες απαντήσεις καλό είναι να μελετήσετε και τις παρακάτω πηγές:
α)  το κείμενο της Μ. Δεληθανάση, «Αρχαίοι φιλόσοφοι σε CD-ROM για μαθητές και φοιτητές» (σ. 182),
β) του Α. Καρακούση «”Πειρατεία μέσω του Internet”» (σ. 186),
γ) του Γ.Κουμάντου «Κινδυνεύει η πνευματική ιδιοκτησία» (σ.186-187),
δ) τα κείμενα του Π.Παναγόπουλου «Το internet για μια επίσκεψη στα μουσεία» (σ. 188-189),
δ) "Συμπαιγνία εξ αποστάσεως» (σ.191)
  • Αξιοποιήστε οπτικό ή οπτικοακουστικό υλικό που θα βρείτε στο διαδίκτυο.
Ενδεικτικά σας δίνονται κάποια σκίτσα:
α)  β) γ)
και κάποια σύντομα video:

Φύλλα Εργασίας ως προς τη γλώσσα

  1. Ταξινομήστε τα κείμενα κατά είδος (επιστημονικό, κοινωνικό κλπ άρθρο) και εντοπίστε τα βασικά τους χαρακτηριστικά. Τεκμηριώστε τις απαντήσεις σας με σχετικά παραδείγματα από τα κείμενα.
  2. Καταγράψτε τη συλλογιστική πορεία του συγγραφέα σε ένα ολοκληρωμένο κείμενο της επιλογής σας.
  3. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε περίπου 200 λέξεις.
  4. Καταγράψτε το ειδικό λεξιλόγιο των κειμένων σας. Ποιους όρους από αυτούς μπορείτε να αξιοποιήσετε στον δικό σας γραπτό λόγο; Δώστε 5 παραδείγματα.
  5. Γράψτε μια επιστολή στον Υπουργό Παιδείας για το σύγχρονο σχολείο που ονειρεύεστε ή ετοιμάστε προσχεδιασμένο προφορικό λόγο για μια ημερίδα στο σχολείο σας με το ίδιο θέμα ή ένα αντίστοιχο άρθρο για τη σχολική εφημερίδα.
  6. Κοιτάξτε τα σχετικά θέματα των Πανελληνίων εξετάσεων του 2011 και
  7. Ως ομιλητής σε ημερίδα που οργανώνει το σχολείο σου με θέμα τη χρήση του διαδικτύου, να αναπτύξεις τις απόψεις σου σχετικά με τις υπηρεσίες που προσφέρει το διαδίκτυο στη διάδοση της γνώσης, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί αυτό να αξιοποιηθεί δημιουργικά στο πλαίσιο τους σχολείου. (500-600 λέξεις)                                              

                            

Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2015

Άρθρο: Φύλλο εργασίας


1ο διδακτικό 2ωρο
  1. Χωρισμένοι σε ομάδες των 3-4 ατόμων καλείστε να εργαστείτε με στόχο τη γνωριμία με το κειμενικό είδος του Άρθρου. Αφού διαβάσετε τις παρακάτω οδηγίες, οργανώστε την ομαδική σας εργασία και ξεκινήστε. Στη διάθεσή σας έχετε 4 διδακτικές ώρες.
  2. Μελετήστε στο βιβλίο σας τις πληροφορίες σχετικά με το Άρθρο (σ.158) και τη διάκριση Άρθρου-Δοκιμίου (σ.163) και εντοπίστε τα βασικά του χαρακτηριστικά.
  3. Αναζητήστε σε μια εφημερίδα της αρεσκείας σας ένα άρθρο και αφού το διαβάσετε προσπαθήστε να εντοπίσετε σ' αυτό τα βασικά γνωρίσματα του άρθρου.
  4. Σε έναν πίνακα που θα δημιουργήσετε στην α΄στήλη θα αντιγράψετε το άρθρο που διαβάσατε και στη β΄ θα επισημάνετε τα αντίστοιχα γνωρίσματα του άρθρου ή αν σας είναι πιο εύκολο, αντιγράψτε το κείμενο σε κειμενογράφο και με εισαγωγή σχολίων στα αντίστοιχα σημεία επισημάνετε τα αντίστοιχα γνωρίσματα του άρθρου. Όλα αυτά θα ήταν καλό να γίνουν στο περιβάλλον του drive, όπου θα έχετε όλοι σας πρόσβαση και θα συμπεριλάβετε και εμένα.
  5. Παρουσιάστε τη δουλειά της ομάδας σας στην υπόλοιπη τάξη σε 3-5΄και απαντήστε σε πιθανές ερωτήσεις.

2ο διδακτικό 2ωρο
  1. Τώρα ήρθε η ώρα να γράψετε το δικό σας ατομικό άρθρο  (μέχρι 400 λέξεις) στο υποθετικό αφιέρωμα της σχολικής εφημερίδας με το ευρύτερο θέμα "Το σχολείο που θα ήθελα". Μπορείτε να εμπλουτίστε τα κείμενά σας με όποιο οπτικό υλικό (φωτογραφία, σκίτσο, γράφημα κλπ) θέλετε, αρκεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες του άρθρου σας. Πρόσθετες πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά του άρθρου και τη δομή του μπορείτε να δείτε εδώ.
  2. Αξιολογήστε την εμπειρία σας (ομαδική εργασία, διδακτική κλπ) εδώ. 

Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

Ανθρώπινα δικαιώματα

Ερωτήσεις

  1. Τι εννοούμε με τον όρο "ανθρώπινα δικαιώματα"; 
  2. Γιατί τα ανθρώπινα δικαιώματα θεωρούνται οικουμενικά;
  3. Δώστε 5 τουλάχιστον διαφορετικά ανθρώπινα δικαιώματα;
  4. Επιλέξτε  από την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, ένα άρθρο και α) αντιγράψτε το β) επεξηγήστε το με δικά σας λόγια γ) αναφέρετε 1-2 παραδείγματα παραβίασής του
  5. Ποιοι φορείς των προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων υπάρχουν, στους οποίους θα μπορούσαμε να προσφύγουμε για τη συγκεκριμένη παραβίαση (βλ ερώτηση 4)  

Απαντήστε κατόπιν συνεργασίας, στο drive με λογισμικό παρουσίασης (όχι πάνω από 10 διαφάνειες) 

Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2014

| N O V E M B E R  1 7 |




// Ενα σύντομο video που έκανα σχετικά με την σχολική γιορτη για την επέτειο τις 17 Νοεμβρίου του 2014. 

Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

Οι νέες προκλήσεις στον χώρο της εκπαίδευσης

Μια σημαντική πρόκληση στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα είναι με ποιον τρόπο θα διαφυλαχθούν τα ιδανικά της ειρήνης, της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Η απάντηση είναι: κατάλληλη αγωγή και παιδεία. Το ίδιο ισχύει για τα ηθικά διλήμματα που θέτει η ασύλληπτη επιστημονική πρόοδος (κλωνοποίηση, παραγωγή ανθρώπινων εμβρύων, μεταλλαγμένα προϊόντα, οικολογικές καταστροφές κ.ά.). Το κράτος πρόσφερε ως τώρα εκπαίδευση και λιγότερο παιδεία. Η ευρύτερη καλλιέργεια είναι προσωπική κατάκτηση που απαιτεί θυσίες. Η διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση μετατοπίζει το κέντρο βάρους από το κράτος στο άτομο, το οποίο οφείλει να έρθει σε επαφή με πολλούς τομείς γνώσης σε διάφορες μορφές της. Η μετάβαση από την τοπική στην παγκόσμια κοινωνία προϋποθέτει γλωσσομάθεια, ανοχή στη διαφορετικότητα και στον πολυπολιτισμό, πνεύμα συνεργασίας και συναδέλφωσης στο «παγκόσμιο χωριό», στο οποίο  έχει μεταβληθεί ο πλανήτης μας. Και εδώ στην Ελλάδα έχουν γίνει ορατές οι πολλαπλές όψεις της παγκοσμιοποίησης στην κοινωνιολογική και οικονομική εκδοχή της. Τα όρια των εθνικών κρατών, στην παραδοσιακή μορφή τους, εξαλείφονται, καθώς διακινούνται εκατομμύρια άνθρωποι, αγαθά και ιδέες με απίστευτη ταχύτητα. Η εμμονή όμως στα οικονομικά συμφέροντα και στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς, η επιβολή του καταναλωτικού προτύπου της αφθονίας, το διευρυνόμενο χάσμα ανάμεσα στα φτωχά και στα πλούσια κράτη, η κρίση της δημοκρατικής συμμετοχής και του κράτους πρόνοιας, η κοινωνική περιθωριοποίηση και ο αποκλεισμός και τόσα άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος δημιουργούν κλίμα ανησυχίας για το μέλλον.
          Η αισιοδοξία για την πορεία του κόσμου κατά την τρίτη χιλιετία μπορεί να προκύψει από τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου και της αποστολής της εκπαίδευσης. Το παλιό μοντέλο που ισχύει ακόμη στην Ελλάδα και το οποίο στηρίζεται σε ποσοτικά κριτήρια (συσσώρευση γνώσεων στο παραδοσιακό γνωσιοκεντρικό σχολείο) πρέπει να αντικατασταθεί από ποιοτικά κριτήρια. Η απλή παροχή γνώσεων δεν ωφελεί πια. Οι μαθητές και οι φοιτητές, όπως και κάθε άνθρωπος, πρέπει να μάθουν να αξιοποιούν τις ευκαιρίες για μάθηση, που τους δίνονται σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους.
          Στην έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής της UNESCO για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα τονίζεται ότι η διά βίου εκπαίδευση πρέπει να στηρίζεται στους παρακάτω τέσσερις πυλώνες, που αποτελούν διαφορετικά είδη μάθησης:
1. Μαθαίνω πώς να αποκτώ τη γνώση, συνδυάζοντας ικανοποιητικά μια ευρύτατη γενική παιδεία με τη δυνατότητα  εμβάθυνσης σε ορισμένα  θέματα. 
2. Μαθαίνω να ενεργώ με τέτοιον τρόπο, ώστε να αποκτώ όχι μόνο επαγγελματική κατάρτιση αλλά και γενικότερα τη δυνατότητα να αντιμετωπίζω διάφορες καταστάσεις και να εργάζομαι αρμονικά σε ομάδες.
3. Μαθαίνω να συμβιώνω, κατανοώντας  τους άλλους και έχοντας επίγνωση των κοινωνικών αλληλεξαρτήσεων -συμβάλλοντας στην πραγματοποίηση κοινών δράσεων και στη διευθέτηση των συγκρούσεων-, με σεβασμό στις αξίες του πλουραλισμού, της αμοιβαίας κατανόησης και της ειρήνης.

4. Μαθαίνω να ζω με τέτοιον τρόπο, ώστε να αναπτύσσω την προσωπικότητά μου και να μπορώ να ενεργώ με μεγαλύτερη αυτονομία και περισσότερη κρίση και προσωπική υπευθυνότητα. Για τον λόγο αυτόν η εκπαίδευση δεν πρέπει να παραμελεί την ανάπτυξη των ατομικών δυνατοτήτων, τη μνήμη, τη λογική κρίση, την αίσθηση του ωραίου, τις φυσικές ικανότητες του ατόμου και τη δεξιότητα της επικοινωνίας, με παράλληλη ευαισθησία στη χρήση της μητρικής γλώσσας.

(διασκευασμένο άρθρο της Ελένη Στεφάνου, στην εφ. ΤΟ ΒΗΜΑ, 23/4/2000)

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, 1/6/2000

Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

Με αφορμή "Το ποτάμι" του Αντώνη Σαμαράκη


Φύλλο Εργασίας

Έχοντας υπ' όψιν σας το διήγημα "Το ποτάμι" του Αντώνη Σαμαράκη, επιλέξτε και απαντήστε σε δύο (2) από τις παρακάτω ασκήσεις/εργασίες:

  1. Ο Α. Σαμαράκης ανέπτυξε διεθνή ανθρωπιστική δράση. Αναζητήστε στο διαδίκτυο σχετικά στοιχεία για να τεκμηριώσετε την παραπάνω κρίση.
  2. Κεντρικό θέμα των διηγημάτων της συλλογής "Ζητείται ελπίς" είναι η αναζήτηση κάποιας ελπίδας. Ποια ελπίδα φαίνεται να αναζητείται στο διήγημα «Το ποτάμι»;
  3. Οι ήρωες του Σαμαράκη είναι συνήθως άτομα ελεύθερα, που «επαναστατούν» για να εκπληρώσουν κάποιο ιδανικό. Νομίζετε ότι έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά τα πρόσωπα του εξεταζόμενου διηγήματος;
  4. Στο διήγημα αυτό όλα είναι αόριστα: ο τόπος, ο χρόνος, τα πρόσωπα. Τι υποδηλώνει μ’ αυτή την αοριστία ο συγγραφέας;
  5. Είναι απαισιόδοξο ή όχι το διήγημα; Αιτιολογήστε την άποψή σας.
  6. Να συγκρίνετε την επίδραση που έχει η φύση στην ψυχή του φαντάρου με την αντίστοιχη επίδραση της φύσης στην ψυχή των Μεσολογγιτών στους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» του Δ. Σολωμού.
  7. Διαβάστε όλη τη συλλογή "Ζητείται ελπίς" και συγκεντρώστε τα σπουδαιότερα στοιχεία της τεχνικής του Σαμαράκη με αναφορές στο βιβλίο.
  8. Επιλέξτε μια φράση, περίοδο ή παράγραφο που σας εντυπωσίασε περισσότερο και αναπτύξτε την (έως 200 λέξεις).
  9. Αν εσείς γράφατε το διήγημα, τι τέλος θα δίνατε στην ιστορία; Γράψτε τη δική σας εκδοχή αντικαθιστώντας τις τελευταίες παραγράφους (από το "Όχι, δεν τράβηξε τη σκανδάλη." και εξής).
  10. Σε κάποια συνέντευξή του ο Αντώνης Σαμαράκης δέχεται ότι ο κινηματογράφος τον εντυπωσιάζει και τον έχει εμπνεύσει στη λογοτεχνία. Μπορείτε να εντοπίσετε στοιχεία κινηματογραφικής τεχνικής στο συγκεκριμένο διήγημα;
  11. Στην ταινία μικρού μήκους 'The river" που ακολουθεί ο σκηνοθέτης Μιχάλης Φελάνης διαφοροποιείται ως προς το σενάριο. Απαριθμήστε αυτές τις διαφορές. 
  12. Στο διήγημα αναπτύσσεται με λέξεις οι σκέψεις, οι εσωτερικές συγκρούσεις, τα διλήμματα του πρωταγωνιστή. Στην ταινία πώς το επιτυγχάνει αυτό ο σκηνοθέτης; Ποια μέσα χρησιμοποιεί;
  13. Αν έχετε τη δυνατότητα σχεδιάστε ένα comic (3-5 καρέ) ή storyboard με τη δική σας τελική εκδοχή.
  14. Το διήγημα του Αντώνη Σαμαράκη έχει εμπνεύσει και τον σκηνοθέτη Νίκο Κούνδουρο στην ομώνυμη ταινία "Το ποτάμι" (1958). Συγκρίνετε τα σενάρια των δύο κινηματογραφικών εκδοχών με το διήγημα. Θεωρείτε ότι είναι θεμιτό η λογοτεχνία να γίνεται κινηματογραφική ταινία και να χάνει τη μοναδικότητα της ιστορούμενης ιδέας;


Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2014

Σχέδια μαθημάτων στην Έκφραση - Έκθεση Α΄ Λυκείου

Έκφραση - Έκθεση Α΄ Λυκείου

Σχέδια μαθημάτων
Προλογικά


Γλώσσα και γλωσσικές ποικιλίες

  1. Τα όρια της γλώσσας
  2. Ποικιλίες της γλώσσας
  3. Οπτικές της γλώσσας
  4. Δημιουργικότητα της γλώσσας
  5. Παραγωγή κειμένων
  6. Ειδικές γλώσσες
  7. Οργάνωση του λόγου
  8. Θέματα για συζήτηση και Έκφραση - Έκθεση

Ο λόγος
  1. Προφορικός και γραπτός λόγος
  2. Διάλογος

Περιγραφή
  1. Γενικές παρατηρήσεις
  2. Διάφορα θέματα /Αντικείμενα της περιγραφής
  3. Έκφραση - Έκθεση
  4. Οργάνωση του Λόγου 

Αφήγηση
  1. Αφήγηση
  2. Περιγραφή και αφήγηση
  3. Οργάνωση του λόγου. Συνοχή κειμένου

Το χρονογράφημα

Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014

Test 1-30/9/2014

Ομάδα:

Απαντήστε σε όσες περισσότερες ερωτήσεις μπορείτε. Συνεργαστείτε για το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα. Μπορείτε να συμβουλεύεστε το βιβλίο σας ή/και το έντυπο υλικό που σας έχει δοθεί (όλα είναι διαθέσιμα και ηλεκτρονικά). Η βαθμολόγησή σας θα είναι ίδια για όλα.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Τρόποι πειθούς (σ.8)

1.      Στα παρακάτω παραδείγματα ποιους τρόπους πειθούς διαβλέπετε; Τεκμηριώστε τις απαντήσεις σας:
  1. Οι "βιοταινίες" (biofilms) είναι γλοιώδεις βακτηριακές κοινω­νίες και προκαλούν επιμένουσες μολύνσεις. Από περιοδοντίτιδα και ωτίτιδες ως τη θανατηφόρο κυστική ίνωση, είναι αδύνατον να καταπολεμηθούν με αντιβιοτικά. Όχι μόνο εμποδίζουν τη διείσδυση του αντιβιοτικού κάτω από το γλοιώδες στρώμα τους αλλά μέσα σ' αυτό ορισμένοι από αυτούς τους μικροοργανισμούς έχουν δημιουργήσει περιοχές όπου διαβιούν σε ληθαργική κατά­σταση, έχοντας δηλαδή περιορίσει τον μεταβολισμό τους στο ε­λάχιστο.
  2. Tο τελευταίο επίτευγμα της τεχνολογίας των τηλεπικοινωνιών σάς αξίζει. Αποκτήστε το!
  3. Φυσικά δεν περιμένουμε από εσάς απάντηση σ' αυτά τα ερωτήματα, εφόσον πάντοτε είχατε ένδεια ιδεών και φτώχεια επιχειρημάτων.
  4. Ο Ηράκλειτος είχε διαγνώσει πως στο Σύμπαν (και στην ανθρώπινη κοινωνία) όλα είναι και δεν είναι ενότητα, πως ο πόλεμος είναι κοινός και δίκιο είναι η έρις, κι όλα γίνονται με την έρι­δα και από ανάγκη. Και βέ­βαια, ο πολιτισμός έσπευσε να επιβεβαιώσει τη ρήση του μεγάλου Εφέσιου.
  5.  Το Βυζάντιο στάθηκε το χρυσό παλάτι απ' όπου βγήκε η νέα λάμψη του Ελλη­νισμού. Ο σκοτεινιασμένος και ξεραμένος κόσμος, πάλι ξανάνθισε σαν περιβόλι μοσχοβολημένο, κι ο σπόρος ήταν ο ένας κι ακατάλυτος σπόρος της ζωής, ο Ελλη­νικός. Αυτό έκανε το μεγάλο ποιητή της Ιταλίας Λεοπάρδη να πει κατάπληκτος, γράφοντας για το βυζαντινό φιλόσοφο Πλήθωνα: «Ακατάλυτη και τρομερή δύνα­μη Ελλάδα! Χωρίς το δικό σου πνεύμα, τίποτα δε γίνεται στον κόσμο. Όλα τα γονι­μοποιείς εσύ. Για μια στιγμή φαίνεται πως πεθαίνεις, κι άξαφνα παρουσιάζεσαι πάλι ολοζώντανη και δροσερή εκεί που δε σε περίμενε κανείς!» [...]
  6. Στην εποχή της γνώσης, της τεχνογνωσίας και της πληροφορίας όλα αλλάζουν, και το ζητούμενο είναι να αποφευχθεί κάθε αδυναμία προσαρμογής του πανεπιστημίου σε αυτή τη νέα αναδυόμενη κοινωνία. Γιατί σε αυτή τη νέα κοινωνία της καλπάζουσας γνώσης ο κάθε πολίτης θα πρέπει να επικαιροποιεί τη γνώση του. Η διά βίου εκπαίδευση ήδη δεν είναι σχήμα λόγου αλλά εξελίσσεται σε οδυνηρή και αναγκαία πραγματικότητα, αποτέλεσμα του εξοντωτικού για τις ανθρώπινες δυνατότητες ρυθμού της τεχνολογικής εξέλιξης. Ο μεγάλος κοσμολόγος Χόκινγκ τονίζει ότι με τους ρυθμούς παραγωγής γνώσης που αναπτύσσουμε θα δημοσιεύονται τρία συγγράμματα ανά λεπτό και δεν θα υπάρχει χρόνος να διαβάσει κανείς ούτε ένα από αυτά. Άλλη εκτίμηση αναφέρεται στην πολυπλοκότητα των υπολογιστών που ήδη διπλασιάζεται κάθε 15-18 μήνες.
  7. Κάποιοι ανθρωπολόγοι χαρακτηρίζουν το ποδόσφαιρο «συναισθηματική πληγή» ή «χολέρα του ντελίριου». Όμως ο περισσότερος κόσμος θεωρεί ότι πρόκειται για το ωραιότερο σπορ-θέαμα, χωρίς να αγνοεί τα προβλήματά του. Προβλήματα, τα οποία χειροτερεύουν από την παγκοσμιοποίηση, που εκμεταλλεύεται την οικονομική πλευρά του. Για το φετινό πρωτάθλημα οι σπόνσορες πλήρωσαν περισσότερα από 400 εκατ. ευρώ. Τα δε δικαιώματα για την τηλεόραση και τα κινητά τηλέφωνα πουλήθηκαν σε περίπου 170 χώρες για ένα δισ. ευρώ. Η Διεθνής Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου (FIFA) απέκτησε έτσι προϋπολογισμό μεγαλύτερο από της Γαλλίας. Οι σπόνσορες με τη σειρά τους γεμίζουν τον πλανήτη με τα προϊόντα-φετίχ τους: παπούτσια, φανέλες, μπάλες, κατασκευασμένα κατά κανόνα στις φτωχότερες περιοχές του κόσμου από εργάτες που υφίστανται άγρια εκμετάλλευση και τα οποία κατόπιν πουλιούνται χρυσά στις πλούσιες χώρες. Μια φανέλα στην Ευρώπη κοστίζει περίπου 70 ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει μισθό πολλών μηνών για το παιδί-εργάτη που την κατασκευάζει στην Ινδία.
  8. Ο άνθρωπος γενικά οφείλει να σέβεται τον συνάνθρωπό του, στο βαθμό που ο ίδιος θα ήθελε να τον σεβαστούν, κάνοντας πράξη αυτό που πολύ εύστοχα είπε κάποτε ο Καζαντζάκης: «Αγάπα τον άνθρωπο, γιατί είσαι εσύ». Αν ο καθένας από μας βλέπει μέσα στον άλλο τον ίδιο του τον εαυτό, τότε είναι βέβαιο ότι πολλές παρανοήσεις, παρεξηγήσεις και αδικίες δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης, ενώ τα ανθρώπινα δικαιώματα θα είναι σεβαστά και κανείς δεν θα διανοείται να τα παραβιάσει.
  9. Γνωρίζουμε πια καλά ότι αυτός ο μικρός πλανήτης δεν είναι απλά η κατοικία μας, είναι το σπιτικό μας, είναι η «μητρίδα» μας και ακόμη περισσότερο η Γη – πατρίδα μας. Μπορούμε να φύγουμε, να ταξιδέψουμε, να αποικίσουμε άλλους πλανήτες. Όμως εδώ στο σπίτι μας έχουμε τα φυτά μας, τα ζώα μας, τους νεκρούς μας. Η ζωή μας η ίδια βρίσκεται εδώ. Και πρέπει να προστατέψουμε και να σώσουμε τη Γη – πατρίδα μας.
  10. Η είδηση δεν συγκίνησε κανέναν. Οι εφημερίδες, τα κόμματα και οι πασών αποχρώσεων προοδευτικοί ήταν απασχολημένοι με το να αναλύουν το μήνυμα των εκλογών και έτσι δεν βρήκαν την ευκαιρία ούτε να αναλύσουν ούτε να καταγγείλουν ότι στην Κωνσταντινούπολη παιδάκια 10 – 12 ετών ράβουν τα τζιν Benetton με μεροκάματο 200 δρχ. την ημέρα. Κανένας δε φώναξε για σκάνδαλο, γιατί φαίνεται ότι η Αριστερά στην εποχή της παγκοσμιοποίησης δεν έχει τίποτε να πει για την παγκοσμιοποίηση της εκμετάλλευσης των παιδιών. Το θέμα – αν δεν της φαίνεται φυσιολογικό – δεν την απασχολεί. Στην εποχή μας σκάνδαλο είναι ότι πέφτει το χρηματιστήριο και όχι ότι κάθε λεπτό πεθαίνουν 25 παιδιά από ασιτία. Ότι 250 εκατομμύρια αγοράκια και κοριτσάκια σε όλον τον κόσμο ηλικίας 5 – 14 χρόνων δουλεύουν 14 – 16 ώρες την ημέρα δένοντας κόμπους σε χαλιά, στρίβοντας φύλλα καπνού, κόβοντας σπίρτα. Ότι παιδάκια παραμορφώνουν τα χέρια τους ράβοντας μπάλες, κόβοντας διαμάντια, παραμορφώνουν τα πόδια τους δουλεύοντας σε υαλουργίες, σε νταμάρια ή κάνοντας τους βαστάζους στις αγορές (...) ότι παιδάκια ξεφορτώνουν τούβλα στο Νεπάλ για 70 δρχ. σε κάθε 100 διαδρομές μεταξύ του φορτηγού και του γιαπιού.



Συλλογισμοί (σ.9-12)

2.      Τι είδους συλλογισμοί (α) ως προς την πορεία της σκέψης, β) ως προς τις προκείμενες, γ) ως προς τον αριθμό των προκείμενων προτάσεων) είναι οι παρακάτω και γιατί;
1.        Η εικόνα καλύπτει την παραπληροφόρηση. Από τη στιγμή που παρουσιάζονται τα γεγονότα προκύπτει το συμπέρασμα ότι είναι αληθινά. Η αλήθεια όμως έγκειται στον παραγωγό. Έτσι, η εικόνα αντικαθιστά την ίδια την πραγματικότητα. Ας θυμηθούμε τις σκηνές οικολογικής καταστροφής που προβάλλονταν κατά τη διάρκεια του πολέμου στον Περσικό Κόλπο. Λίγο αργότερα η εφημερίδα ‘Εl Pais’ ανακάλυψε ότι οι σκηνές ήταν ασύνδετες με τον πόλεμο. Ας διδασκόμαστε από τα τρωτά του ηλεκτρονικού τύπου και ας μην δείχνουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στον τύπο.
2.        Χώρες με μεγάλα ποσοστά αναλφαβητισμού δεν αναπτύσσονται οικονομικά. Οι περισσότερες αφρικάνικες χώρες έχουν μεγάλα ποσοστά αναλφαβητισμού. Αυτές οι χώρες δεν αναπτύσσονται οικονομικά.
3.        Αν κάποιος παραβαίνει τη νομοθεσία τιμωρείται. Ο Χ. παραβίασε το νόμο αφού συνελήφθη να κλέβει. Άρα, ο Χ. θα τιμωρηθεί.
4.        Οι επιστημονικές ανακαλύψεις οδηγούν την ανθρωπότητα ή σε πρόοδο ή σε ολοσχερή καταστροφή. Η επιστημονική αυτή ανακάλυψη συμβάλλει στη μείωση του ενεργειακού προβλήματος. Άρα, η επιστημονική αυτή ανακάλυψη σηματοδοτεί ευοίωνες εξελίξεις και οδηγεί σε πρόοδο.
5.        Από τη στιγμή που οι γενετικά μεταλλαγμένοι οργανισμοί (ΓΜΟ) απελευθερώνονται στο περιβάλλον, οι κίνδυνοι είναι ιδιαίτερα ανησυχητικοί. Οι ΓΜΟ δεν έχουν φυσικό βιότοπο, αφού δεν εξελίσσονται στη φύση, αλλά σχεδιάζονται στο εργαστήριο. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πως θα συμπεριφερθούν στο ανοικτό περιβάλλον. Από τη στιγμή που θα απελευθερωθούν είναι αδύνατο να ανακληθούν.
6.        Στη χώρα μας παράλληλα με τα περιστατικά κακοποίησης ή παραμέλησης παιδιών, που κάθε χρόνο έρχονται στο φως, θα πρέπει να αναλογιστούμε και άλλα προβλήματα που τείνουν να λάβουν χρόνιο χαρακτήρα: την εκμετάλλευση της παιδικής εργασίας καθώς και την αποστέρηση των δικαιωμάτων πρόσβασης στην εκπαίδευση και την περίθαλψη για τα παιδιά των μεταναστών ή άλλων κοινωνικών ομάδων. Όσο κι αν η εικόνα παραμένει συγκεχυμένη λόγω της έλλειψης επαρκών στοιχείων σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί απόλυτα ικανοποιητική. Τα δικαιώματα των παιδιών παραβιάζονται με τρόπους και έκταση, που κάθε άλλο παρά κολακεύουν τον πολιτισμό μας.
7.        Ο τουρισμός γενικά, κυρίως δε σε χώρες μικρές σαν την Ελλάδα, αποτελεί μια ανθρώπινη δραστηριότητα η οποία εντάσσεται στις προσπάθειες οικονομικής ανάπτυξης της χώρας, περιέχει όμως πολλά στοιχεία αστάθειας στις σχέσεις ανθρώπου και περιβάλλοντος και περικλείει πολλούς κινδύνους. Αρκεί να θυμηθούμε ότι σε μικρές κοινωνίες (π.χ. νησιά) ο ανθρώπινος πληθυσμός στην τουριστική περίοδο μπορεί και να δεκαπλασιαστεί, με όλα τα επακόλουθα αυτής της αύξησης για τους τοπικούς φυσικούς πόρους, τους ρυθμούς ζωής της συγκεκριμένης κοινότητας και τον πολιτισμό της. Σε αυτή την κλίμακα του κοινωνικού φαινομένου της απότομης πληθυσμιακής επίθεσης η συμβατική λύση που δίνει ο βιομηχανοποιημένος τουρισμός είναι κατ' ανάγκη επιθετική. Μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα βιάζουν πολλές φορές το περιβάλλον, «πακέτα» για την καλύτερη «εκμετάλλευση» των τουριστών ετοιμάζονται, αγροτικά προϊόντα γεμάτα χημικά στοιχεία και κακότεχνα προϊόντα «δήθεν» λαϊκής τέχνης παράγονται.
8.        Η φαντασία είναι εξίσου απαραίτητη για να καταλάβει κανείς την πραγματικότητα. Την αξία που έχει η φαντασία τη συναντά κανείς και στα μαθηματικά. Γιατί, για να αποδείξεις ότι κάτι ισχύει, πρέπει πρώτα να περάσεις από την υπόθεση ότι δεν ισχύει. Αυτό κι αν απαιτεί φαντασία!
9.        Η γλωσσομάθεια είναι σήμερα περισσότερο αναγκαία από ποτέ, ως δεξιότητα που αυξάνει τις πιθανότητες να βρει κάποιος εργασία. Παρόμοια αναγκαιότητα παρουσιάζεται και για την εκμάθηση χρήσης των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Άνθρωπος που δε γνωρίζει χειρισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών και αξιοποίηση των αντίστοιχων προγραμμάτων, θα δυσκολευτεί κατά πάσα πιθανότητα στην διαδικασία διεκδίκησης μια εργασιακής θέσης.  
10.    O περιπτεράς μου, ένας εξηντάρης λαϊκός τύπος, κουνούσε το κεφάλι του με αγανάκτηση. «Τι σόι άνθρωποι είναι αυτοί», ξέσπασε, «που δεν ανοίγουν εφημερίδα ούτε όταν την έχουν αγοράσει;» Αναφερόταν στους όχι λίγους πελάτες του που, αφού πάρουν στα χέρια τους και πληρώσουν την α ή τη β εφημερίδα, βγάζουν από μέσα το cd, το dvd ή όποιο άλλο, απαραίτητο πλέον, δώρο περικλείεται στο σελοφάν και πετούν το έντυπο σώμα στον πρώτο κάδο απορριμμάτων που βρίσκουν μπροστά τους. Αλήθεια, τι σόι άνθρωποι; Τι σόι λαός; Για ποιο επίπεδο πολιτισμού και ποια ποιότητα ανθρώπων μιλάμε, όταν έχουμε έναν λαό που δεν διαβάζει;


Αξιολόγηση του επιχειρήματος (σ.12-15)

3.      Αναγνωρίστε το είδος των συλλογισμών και αξιολογήστε τους:
1.    Όλοι οι πλανήτες φωτίζονται από τον ήλιο. Η γη φωτίζεται από τον ήλιο. Άρα, η γη είναι πλανήτης.
2.    Ο Γιάννης είναι ψηλός. Το βουνό είναι ψηλό. Άρα, ο Γιάννης είναι βουνό.
3.    Οι συμμαθητές μου στην τάξη έχουν γενικό βαθμό 20 στα φιλολογικά μαθήματα. Άρα, οι συμμαθητές μου είναι αριστούχοι στα φιλολογικά μαθήματα.
4.    Σήμερα το πρωί ένας ταξιτζής μου έκλεψε το πορτοφόλι μου. Συμπεραίνω λοιπόν, ότι οι ταξιτζήδες είναι κλέφτες.
5.    Η πολυκατοικία κατέρρευσε, έπειτα από το σεισμό των 9,5 βαθμών της κλίμακας ρίχτερ που προηγήθηκε.
6.    Σκοτώθηκε σε αυτοκινητικό δυστύχημα, γιατί έτρεχε με την ταχύτητα των 130 χλμ/ώρα.
7.    Είναι Τρίτη και 13. Άρα, κάτι κακό θα μου συμβεί.
8.    Έχει έντονο άγχος. Επομένως, θα πάθει έμφραγμα.
9.    Όπως στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι, έτσι και στην περίπτωση άλλης στρατιωτικής χρήσης πυρηνικών όπλων τα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια.
10.    Τα παιδιά είναι σαν τα λουλούδια. Χρειάζονται και τα δυο φροντίδα και περιποίηση, για να αναπτυχθούν.
11.    Όπως στα χαρτιά χρειάζεται κανείς τύχη ,για να κερδίσει, έτσι και στη ζωή τον πρώτο λόγο για την επιτυχία τον έχει πάντα η τύχη.
12.    Για το οικολογικό αδιέξοδο ευθύνονται τα καυσαέρια των αυτοκινήτων.
13.    Επειδή είναι ανθρωπιστής βοηθά πάντα με όλες τις δυνάμεις του τον πάσχοντα συνάνθρωπο.
14.    Ο χρήστης ναρκωτικών οδεύει προς τον θάνατο.
15.    Σήμερα το πρωί στις 10 τράκαρε. Φυσικό ήταν, αφού πιο πριν είχε δει μια μαύρη γάτα.
16.    Ο χρυσός είναι μέταλλο. Η σιωπή είναι χρυσός. Άρα η σιωπή είναι μέταλλο.
17.    Η ελευθερία του σύγχρονου ανθρώπου έχει άμεση σχέση με τη δυνατότητα του να καταναλώνει. Η διαφήμιση πολλαπλασιάζει τόσο τις ανάγκες του, ώστε η κάλυψή τους είναι συχνά αδύνατη. Άρα, η διαφήμιση οδηγεί τον άνθρωπο σε μια νέα μορφή δουλείας.
18.    Στη Μέση Εκπαίδευση η διδασκαλία της Λογοτε­χνίας γίνεται με αναχρονιστικές μεθόδους. Στο μά­θημα της Ιστορίας τα κεφάλαια για την Τέχνη παρα­λείπονται ή διδάσκονται συνοπτικά. Τέλος, οι πολιτι­στικές εκδηλώσεις γίνονται χωρίς τη στοιχειώδη προετοιμασία.  Το υπουργείο Παιδείας, δεν παίρνει πρωτοβουλίες για να αναβαθμιστεί ή επαφή του μαθητή με την τέχνη. Άρα, η Τέχνη στη Μέση Εκπαίδευση παραγκωνίζεται.
19.     Στη σύγχρονη Ελλάδα ο νομοταγής πολίτης είναι υπο­χρεωμένος να υπομένει την ανεπάρκεια του εκπαιδευ­τικού συστήματος αλλά και την αδιαφορία του κράτους για την υγεία του. Άρα, στη σύγχρονη Ελλάδα ο νομοταγής πολίτης δεν έχει σχεδόν κανένα δικαίωμα.
20.     Ο ανταγωνισμός, ο καταναλωτισμός και το κυνήγι της επιτυχίας αποτελούν τις κυρίαρχες αξίες της σύγχρονης κοινωνίας. Άρα, στις αναπτυγμένες κοινωνίες αυξάνονται διαρκώς, εκδηλώσεις άγχους.
21.     Η τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας πάσχει στον τομέα της υλικοτεχνικής υποδομής. Άρα, η τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.
22.     Ο ουρανός είναι συννεφιασμένος. Θα βρέξει.
23.     Όπως στο Βιετνάμ, έτσι και στο Ιράκ, οι Αμερικανοί πραγματοποίησαν ει­σβολή για να προασπίσουν τα συμφέροντά τους και όχι με σκοπό να αποκα­ταστήσουν τα ανθρώπινα δικαιώματα.  
24.     Τα σκυλάκια μοιάζουν με τα μικρά παιδιά. Έχουν ανάγκη από στοργή και προστασία για να ξεπεράσουν το φόβο μπροστά στο άγνωστο.



Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014

Απόφθεγμα, ρητό, γνωμικό

Το απόφθεγμά μου

Το απόφθεγμα/ρητό/γνωμικό είναι μια σύντομη φράση που εκφράζει επιγραμματικά μια αλήθεια και μπορεί να υποδεικνύει μια ορισμένη στάση ζωής ή συμπεριφορά.

  1. Αναζητήστε στα βιβλία σας, τις βιβλιοθήκες, το διαδίκτυο, στις βιογραφίες μεγάλων διανοουμένων, λογοτεχνών, επιστημόνων, καλλιτεχνών κ.ά. πέντε (5) αποφθέγματα που θεωρείτε σημαντικά και καταγράψτε τα. 
  2. Στη συνέχεια επιλέξτε ένα από αυτά και αναπτύξτε το, τεκμηριώνοντας την ισχύ του. 
  3. Τέλος, δοκιμάστε να συντάξετε το δικό σας απόφθεγμα για ένα θέμα, και παρουσιάστε το στην τάξη με όποιον τρόπο θεωρείτε καταλληλότερο. 
  4. Θα ήταν καλό να το αναρτήσετε στο ιστολόγιο για να μπορούμε να το σχολιάσουμε.