Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

Με αφορμή "Το ποτάμι" του Αντώνη Σαμαράκη


Φύλλο Εργασίας

Έχοντας υπ' όψιν σας το διήγημα "Το ποτάμι" του Αντώνη Σαμαράκη, επιλέξτε και απαντήστε σε δύο (2) από τις παρακάτω ασκήσεις/εργασίες:

  1. Ο Α. Σαμαράκης ανέπτυξε διεθνή ανθρωπιστική δράση. Αναζητήστε στο διαδίκτυο σχετικά στοιχεία για να τεκμηριώσετε την παραπάνω κρίση.
  2. Κεντρικό θέμα των διηγημάτων της συλλογής "Ζητείται ελπίς" είναι η αναζήτηση κάποιας ελπίδας. Ποια ελπίδα φαίνεται να αναζητείται στο διήγημα «Το ποτάμι»;
  3. Οι ήρωες του Σαμαράκη είναι συνήθως άτομα ελεύθερα, που «επαναστατούν» για να εκπληρώσουν κάποιο ιδανικό. Νομίζετε ότι έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά τα πρόσωπα του εξεταζόμενου διηγήματος;
  4. Στο διήγημα αυτό όλα είναι αόριστα: ο τόπος, ο χρόνος, τα πρόσωπα. Τι υποδηλώνει μ’ αυτή την αοριστία ο συγγραφέας;
  5. Είναι απαισιόδοξο ή όχι το διήγημα; Αιτιολογήστε την άποψή σας.
  6. Να συγκρίνετε την επίδραση που έχει η φύση στην ψυχή του φαντάρου με την αντίστοιχη επίδραση της φύσης στην ψυχή των Μεσολογγιτών στους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» του Δ. Σολωμού.
  7. Διαβάστε όλη τη συλλογή "Ζητείται ελπίς" και συγκεντρώστε τα σπουδαιότερα στοιχεία της τεχνικής του Σαμαράκη με αναφορές στο βιβλίο.
  8. Επιλέξτε μια φράση, περίοδο ή παράγραφο που σας εντυπωσίασε περισσότερο και αναπτύξτε την (έως 200 λέξεις).
  9. Αν εσείς γράφατε το διήγημα, τι τέλος θα δίνατε στην ιστορία; Γράψτε τη δική σας εκδοχή αντικαθιστώντας τις τελευταίες παραγράφους (από το "Όχι, δεν τράβηξε τη σκανδάλη." και εξής).
  10. Σε κάποια συνέντευξή του ο Αντώνης Σαμαράκης δέχεται ότι ο κινηματογράφος τον εντυπωσιάζει και τον έχει εμπνεύσει στη λογοτεχνία. Μπορείτε να εντοπίσετε στοιχεία κινηματογραφικής τεχνικής στο συγκεκριμένο διήγημα;
  11. Στην ταινία μικρού μήκους 'The river" που ακολουθεί ο σκηνοθέτης Μιχάλης Φελάνης διαφοροποιείται ως προς το σενάριο. Απαριθμήστε αυτές τις διαφορές. 
  12. Στο διήγημα αναπτύσσεται με λέξεις οι σκέψεις, οι εσωτερικές συγκρούσεις, τα διλήμματα του πρωταγωνιστή. Στην ταινία πώς το επιτυγχάνει αυτό ο σκηνοθέτης; Ποια μέσα χρησιμοποιεί;
  13. Αν έχετε τη δυνατότητα σχεδιάστε ένα comic (3-5 καρέ) ή storyboard με τη δική σας τελική εκδοχή.
  14. Το διήγημα του Αντώνη Σαμαράκη έχει εμπνεύσει και τον σκηνοθέτη Νίκο Κούνδουρο στην ομώνυμη ταινία "Το ποτάμι" (1958). Συγκρίνετε τα σενάρια των δύο κινηματογραφικών εκδοχών με το διήγημα. Θεωρείτε ότι είναι θεμιτό η λογοτεχνία να γίνεται κινηματογραφική ταινία και να χάνει τη μοναδικότητα της ιστορούμενης ιδέας;


1 σχόλιο:

Unknown είπε...

ΕΡΩΤΗΣΗ 11. πρώτη διαφορά:στο κείμενο ο αφηγητής σε ενα σημείο μας λέει πως ένα κλαδί πήγαινε προς το μέρος του φαντάρου και εκείνος έκανε μακροβόυτι για να το φτάσει. Στην ταινία αυτό το σημείο δεν υπάρχει. Δεύτερη διαφορά:όταν οι δύο φαντάροι συναντιώντε στο κείμενο αναφέρεται οτι βλέπουν ο ένας το κεφάλι του άλλου και πως απήχαν περίπου 30 μέτρα μεταξύ τους. Στην ταινία η απόσταση που τους χώριζε ήταν πολύ μικρότερη,μόλις λίγα μέτρα και έβλεπαν ξεκάθαρα ο ένας τον άλλον.Τρίτη διαφορά: Στο κείμενο ένα φτάρνισμα του φαντάρου ήταν αυτό που διέκοψε την σιωπή και την αμηχανία μεταξύ των δύο.Στην ταινία ο ήχος αυτός δεν είναι παρα ένας πυροβολισμός.Τέταρτη διαφορά:όταν οι δύο φαντάροι τρέχουν για να βγούν απο το νερό ο Σαμαράκης αφηγείται πως ο πρώτος φαντάρος είναι εκείνος που βγαίνει πρώτος απο το νερό και πιάνει το τουφέκι του ενώ ο άλλος μόλις που έβγαινε. Ο Φελάνης αντίθετα κάνει την έξοδο των φαντάρων απο το νερό ταυτόχρονα, απλά ο πρώτος φτάνει στο τουφέκι του γρηγορότερα.Τέταρτη διαφορά: Αφού οι φαντάροι έχουν βγει απο το νερό και ο πρώτος σημαδεύει τον απέναντι ο Σαμαράκης μας λέει πως εκείνος κατεβάζει το τουφέκι του και χαμηλώνει το κεφάλι του.Στην ταινία όταν ο φαντάρος χαμηλώνει το τουφέκι κοιτάει ψηλα.Τον ουρανό,τον ήλιο,τα πουλιά,τα δέντρα και απολαμβάνει την φύση.Πέμπτη διαφορά:όταν πλέον ο φαντάρος πέφτει νεκρός στο κείμενο πέφτει με το πρόσωπο στο χώμα.Αντίθετα στην ταινία πέφτει στο πλάι.
ΕΡΩΤΗΣΗ 8. << Δεν μπορούσε να τραβήξει>>. Όταν ο πρώτος φαντάρος σημάδευε τον δεύτερο του ήταν πολύ εύκολο να τραβήξει την σκανδάλη,όμως δεν το έκανε.Είχε ακόμη τα συναισθήματα μέσα του την ώρα που κολυμπούσε στο ποτάμι.Τα συναισθήματα ενός παιδιού.Ενός παιδιού ανέμελου,ευτυχισμένου που κολυμπούσε ξέγνοιαστο στο ποτάμι,που δεν ήξερε τί σημαίνει πόλεμος,δεν ξεχώριζε τους ανθρώπους.Καθώς κοιτούσε τον απέναντι που έτρεχε ολόγυμνος να φτάσει το τουφέκι του χαμήλωσε το δικό του.Ταυτίστηκε μαζί του γιατί θα μπορούσε να ήταν εκείνος που θα έτρεχε για να σωθεί.Γιατί ήταν το ίδιο φοβισμένος με τον απέναντι.Τον κοιτούσε και έβλεπε τον εαυτό του.Για αυτό δεν μπόρεσε να τραβήξει την σκανδάλη.