Πέμπτη 19 Μαρτίου 2020


Νίκος Καρούζος

Αγχώδης εμπειρία

Τ' απογεύματα της Κυριακής
ανοίγω το ραδιόφωνο
σηκώνω το καπάκι της σιωπής.
Ποδόσφαιρο. Χρωματιστές φανέλες.
«Έχουμε φτάσει στο ένατο λεπτό
του πρώτου ημιχρόνου ...»
Κατεβάζω το καπάκι.
Πόσο μπορούμε, αλήθεια, να κοιτάζουμε
στην ψυχή μας μέσα ολομόναχοι;
Απολαμβάνω για λίγο
συντριπτική γαλήνη
και ξανανοίγω.
«Την τελευταία στιγμή τρέχει ο Κλάφτης
και κατορθώνει να βοηθήσει την κατάσταση
προσπαθεί να προωθήσει το παιχνίδι
μαρκάρεται όμως απ' τον Πονεμένο ...» -
κλείνω.
Ησυχία με θεόκλειστα παράθυρα.
Ιδεώδης ηρεμία των δευτερολέπτων.
Ανοίγω.
Την άρνηση πνίγω.
« ...ένα πλάγιο άουτ υπέρ της Ενώσεως.
Το εκτελεί γρήγορα ο Κλούβας ...» -
αλλά ξανακλείνω ζαλισμένος.
Φοβερό καπάκι.
Πυκνότερη σιωπή.
Ανάβω κεράκι
και χαίρομαι την εξουσία μου.
Ο θάνατος εργάζεται εδώ και εκεί.
Ξανανοίγω.
«Κοντρολάρει έξω απ' τη μεγάλη περιοχή ...»
Όλο το γήπεδο σείεται με καταρρακτώδη βροχή.
« ...τη μπάλα τώρα έχει ο Γρηγορίδης
και ψάχνει μάταια να βρει συμπαίχτη του...»
Έτσι, στοχάζομαι, προβάλλει η ψυχή
στη ματαιότητα λάμπει.
Τώρα μπερδεύτηκα πια μες στις φωνές
ουρλιάζουν τα πάντα.
« ...ο Πονεμένος σουτάρει από πολύ κοντά
ο Αρχειοφύλαξ αποκρούει ...»
Ν' ανοίξω το παράθυρο
το παράθυρο, το παράθυρο.
Αυτή η ζωή ... Αυτή η δύναμη...
Να 'χει την ίδια δυνατότητα
την ησυχία και το σάλο...

από την συλλογή Πενθήματα, 1969
Ερωτήσεις

  1. Το ποιητικό υποκείμενο παλεύει ανάμεσα σε δυο επιλογές. Ποιες είναια αυτές; Ποια είναι ισχυρότερη και γιατί, κατά την άποψή σου;
  2. Εντοπίσετε τις χρονικές παραμέτρους του ποιήματος. Ποιες είναι αυτές και τι νόημα τους δίνετε;
  3. Σχολιάστε τα ονόματα των ποδοσφαιριστών. Γιατί επιλογονται, άραγε, τα συγκεκριμένα;
  4. Υπερ ποιας ομάδας, νομίζετε, τάσσεται το ποιητικό υποκείμενο; Από ποια στοιχεία το συμπεραίνετε;
  5. Ποιες σκέψεις απασχολούν το ποιητικό υποκείμενο;
  6. Πώς σχολιάζετε το τελευταίο 3στιχο;
  7. Ρηματικοί χρόνοι και ρηματικά πρόσωπα: σχολιάστε την επιλογή τους
  8. Αναζητήστε τις επαναλήψεις: ποιες είναι και τι εξυπηρετούν;
  9. Συνανάγνωση με τα Παράθυρα του Καβάφη. Οι δυο ποιητές μοιάζουν ή διαφέρουν ως προς την στάση του ποιητικού υποκειμένου;
  10. Ποιο είναι το βασικό θέμα του ποιήματος; Και πώς τοποθετείστε απέναντι σ' αυτό;



Δεν υπάρχουν σχόλια: